Pociąg kontenerowy sieciowy to kompleksowy zestaw specjalistycznych wagonów przeznaczonych do budowy, modernizacji i utrzymania sieci trakcyjnej. Poniższa realizacja pociągu dla LIVED składa się z pięciu jednostek: platformy do wywieszania i zwijania przewodów oraz czterech wagonów kontenerowych pełniących różne funkcje – sieciowe, magazynowe i socjalno-warsztatowe. Łączna długość zestawu to około 100 metrów, co zapewnia dużą powierzchnię roboczą i możliwość przewożenia zarówno urządzeń montażowych, jak i niezbędnych materiałów. Konstrukcja pociągu umożliwia jednoczesne prowadzenie kilku rodzajów prac, co zwiększa efektywność i skraca czas realizacji zadań. Dzięki modułowej budowie poszczególne wagony można łączyć w zestawy mniejsze, dzięki czemu możliwa jest obsługa więcej niż jednego projektu jednocześnie w zależności od potrzeb.
Kluczowym elementem zestawu jest platforma do wywieszania i zwijania przewodów trakcyjnych, wyposażona w dwa teleskopowe zestawy rolek z napędem, trzy stojaki bębnów z napędem hydraulicznym oraz żuraw hydrauliczny z koszem roboczym. Sterowanie urządzeniami odbywa się z pulpitu wyposażonego w elektroniczny pomiar siły hamującej, a dodatkowe układy bezpieczeństwa zapobiegają niekontrolowanemu rozwijaniu przewodów w przypadku zaniku zasilania. Platforma posiada własne źródło zasilania w postaci agregatu prądotwórczego o mocy 60 kVA oraz zasilacz hydrauliczny. Bezpieczeństwo pracy zwiększają barierki ochronne i oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, a instalacja elektryczna zapewnia dostęp do gniazd 230 V i 400 V.
Uzupełnieniem zestawu są specjalistyczne wagony kontenerowe. Wagon sieciowy wyposażony jest w dwa podesty ruchome PR2-250 oraz wypornicę sieci WS6-500, wszystkie zabudowane pod poziomem pomostów stałych, co pozwala na swobodne korzystanie z przestrzeni w czasie transportu. W wagonie znajduje się również izolowana szatnia oraz magazyn z regałami i hakami. Powierzchnia robocza uzupełniona jest dodatkowo wysuwanymi pomostami bocznymi. Wagony magazynowe oferują zarówno możliwość składowania długich elementów, jak i wygodny załadunek oraz rozładunek przy użyciu wózków widłowych dzięki bocznym drzwiom przesuwnym. Z kolei wagon socjalno-warsztatowy zapewnia zaplecze do odpoczynku i pracy – wyposażony jest w pomieszczenie socjalne z pełnym wyposażeniem kuchennym oraz warsztat z ogrzewaniem i stołami roboczymi.. Tak skonfigurowany pociąg sieciowy stanowi wszechstronną i w pełni funkcjonalną bazę do realizacji zadań związanych z budową i modernizacją sieci trakcyjnej.
Wybrane cechy pociągu sieciowego:
- Wysokość pomostu stałego - 4200 mm od główki szyny
- Szerokość robocza na pomoście stałym – 1800 mm
- Całkowita długość 80 metrów pomostów stałych, cynkowanych ogniowo
- Mostki przejściowe dolne i górne do wygodnego przemieszczania się po pociągu
- Pełne instalacje elektryczne w kontenerach i na pomostach stałych z oświetleniem i gniazdami 230 V
- Kontenery izolowane i magazynowe z pełnym wyposażeniem
- Kompleksowy branding - malowanie i oklejanie
W zależności od indywidualnej kompletacji i potrzeb, na zestawie kontenerowym można zamontować dodatkowo m.in.:
- wyciągarki elektryczne wraz z zabezpieczającymi przed ocieraniem się drutów i lin o konstrukcję
- pantograf pomiarowy do pomiaru geometrii zawieszenia sieci
- platformę do zwijania i wywieszania sieci trakcyjnej,
- żuraw